The Groove Extension
In The Groove, these three musicians meets and everybody is diligently
involved in records and tours, known from various contexts in swedish jazz.
Now the group has expanded to "The Groove Extension" and the group
plays in different formats, as most, eight people on stage.
Everything from the beautiful to the very intense.
Some of Gothenburg's best musicians are involved.
Members:
Kjell Jansson - double bass
Anders Kjellberg - drums
Björn Cedergren - tenor saxophone & bass clarinet
Guests:
Bror Gunnar Jansson - vocals
Joakim Rolandson - alto saxophone
Matti Ollikainen - piano
Tommy Kotter - piano
Niclas Rydh - trombone
Photo by Johan Johansson ©
Topprestation av Göteborgs finest – The Groove Extension
The Groove Extension
Nefertiti, Göteborg, 17 februari 2017.
”Om man sedan 80-talet varit det minsta insatt i svensk jazz vet man vilka Kjell Jansson
och Anders Kjellberg är. För mig som alltid bott i Göteborgstrakten har de dels varit omistliga
portalfigurer för scenen på västkusten, dels ett nöje att träffa på i skilda konstellationer.
Har tappat räkningen på hur många gånger jag hört dem spela. Meritförteckningen är
mycket imponerande. Oftast har de utgjort komp på skilda håll.
Sedan några år tillbaka har de en trio tillsammans med den betydligt yngre saxofonisten
Björn Cedergren, en blåsare som på sistone mognat väsentligt. Konserten på Nef anordnades för
att fira release av nya albumet betitlat Extension (Imogena), vilket syftar på numerär utvidgning.
De prominenta gästerna Tommy Kotter, Matti Ollikainen, Joakim Rolandson, Niclas Rydh och
Bror Gunnar Jansson medverkar samtliga på releasespelningen.
Jag har tidigare hört The Groove i källarklubben vid Bellevue och på Frölunda Kulturhus. Noterade
då att Jansson låg i framkant. Pinsamt nog är det först på Nef det går upp för mig att basisten
är bandledare, därmed självskriven som aftonens presentatör. Han har följaktligen tänkt på vilka
musiker som passar till olika låtar. Bandledaren har skrivit sju av plattans åtta spår. Måste understrykas
att det handlar om starka, variationsrika och originella låtar. Kompositören kan definitivt hantverket!
Materialet före paus hämtades uteslutande från rykande färska cd:n. Gruppen öppnar med
mollanstrukna Till Bertil, tillägnad den ifjol avlidne konstnären Bertil Fredholm – stammis på Nef.
De tre första låtarna sammanlänkas av ett elegiskt grundackord, det vill säga soft, långsamt tassande
sväng. Musikerna har fullständig tilltro till vad de gör, förutsätter att publiken uppslukas, vilket också sker.
Den osynliga stafettpinnen får fokus att vandra runt på scen, en metafor för kompositörens demokratiska
sinnelag. D-flat med sitt stadiga beat och blåsarna i förgrunden är värd en stor guldstjärna.
En swingorienterad melodi kallad Basses bryter mönstret. Niklas Rydh tillför på egen hand inslag av brass,
levererar ett formidabelt trombonsolo. Vidare infaller en absolut höjdpunkt när det anspelas på oldtimern
Gunnar Lindgren i Farao från Ale, varvid just densamme kommer in från sidan med några uttrycksfulla takter
på sin tenor. Låten, vars intro har en böljande karaktär, utvecklas till intensivt hårdsväng i Don Cherrys
anda, utan att bryta ut i kakofoni. Hela gänget på nio personer medverkar. Ljuvlig och rörande upplevelse!”…
…”Andra set inleds med en avspänd självmedveten tempohöjning. Two Phrase Hit bjuder på lysande
ensemblespel och bebop av bästa märke. I en blues broderar Ollikainen stiligt och kreativt, varpå Rolandson
avlöser med inspirerat solo på altsax. På repertoaren återstod kända och mindre kända standards.
Bror Gunnar Jansson gav oss övertygande vokala insatser i gruppens mästerliga tolkning av Wild Is The Wind,
jämte ett stycke av Gary Bartz. Vidare görs tolkningar av Oscar Brown Jr., Coltrane och Mingus (Cedergren på
basklarinett). Svindlande vackert tonspråk skiftar till stora doser rytmiskt pulserande hårdsväng, i vissa sekvenser
inte olikt en viss Ornette. Som mest frejdigt skrynklig blir kostymen i Resolution featuring Tommy Kotter.
Sist nämnde musiker kommer inte undan en beundrande kommentar. Mannen som växlar emellan akustiskt
och elektrisk går med yviga armar och hängivet anslag loss på ett knastrigt Fender Rhodes. (Han sa till
undertecknad att han såg fram emot att lira dubbelpiano med kollegan Ollikainen.) Lika extatisk som Ray Charles
eller Donny Hathaway kuppar underbare Kotter till sig ett extra extranummer. Till saken hör att jag redan i första
låten skrivit tre utropstecken efter hans namn. Tack till denne glädjespridare! Firma Jansson & Kjellberg är de
enda som hörs i varje låt. Trumslagar-Anders är en synnerligen bidragande orsak till musikens dynamiska l
yster. Vill slå ett slag för hans subtila bruk av cymbaler. Kjell Janssons bas låter som alltid förträffligt.
Övriga gör skäl för rubriken. Utsökta Joakim och Niclas som handplockats från BBB, oefterhärmlige
teatermusikern Matti som till vardags leder Franska Trion och Björn som flera gånger fick mig att
associera till Dexter Gordon. Inte utan att jag blev en smula rörd av dessa mäns bedrifter.
Innerlighet parad med utåtriktat samspel”.
Mats Hallberg
The Groove Extension on YouTube
The Groove on Facebook
From left: Tommy Kotter, Bror Gunnar Jansson, Kjell Jansson, (obscured) Anders Kjellberg,
Vanessa Liftig, Björn Cedergren, Stina Jansson och Emma Augustsson.
The Groove Extension Stenhammarsalen 28/11 2022
The Groove Extension
Live at Nefertiti - The jazz association, Valand, Gothenburg, 19/1 2024. Photo: Eva Olsson.
Recension:
Expansiv fullträff med The Groove Extension på NEF
Text: Mats Hallberg Foto: Eva Olsson
The Groove Extension, Jazzföreningen Nefertiti på Valand, Göteborg19 januari 2024
The Groove bildades för drygt tio år som ett tribute-band till Jimmy Garrison. Av deras fyra skivor, varav de
senaste med tillägget Extension, finns från min sida förtrogenhet med de gjorda för utökad sättning (recenserade
Extension II i JAZZ/OJ). De halvdussin gånger jag hört gruppen i olika format live har resulterat i ett par
uppskattande recensioner. I fjol spelade man i Stenhammarsalen, vars utfall deras låtskrivande basist Kjell Jansson
ser som en höjdpunkt. Förutom frontande Jansson består The Groove av den smått legendariske batteristen Anders
Kjellberg samt mycket duktige träblåsaren Björn Cedergren. På Valand kompletterar den senast nämnde sina fraser
på tenorsaxofon med såväl klarinett som basklarinett. På scen finns i princip samma formation som på senaste
albumet. En hyfsat stor publik skådar förnämlig stråksektion i form av Stina Jansson på violin och sång jämte
Emma Augustsson på cello. Mångsysslaren Bror Gunnar Jansson sjunger, reciterar och använder diskret elgitarr och
tenorsax. I andra upplagor av Extension har pianist ingått. Apropå duon man kan ge epitetet giganter från
Göteborg, är min minnesbild att Jansson & Kjellberg (vilka högst rättmätigt äntligen porträtterats i JAZZ) tidigare
i karriären sällan samarbetat.
Det börjar boppigt uppfriskande med skenbart sökande sound. Under två generösa set genomgår musiken
åtskilliga spännande skiftningar. Utan att på något sätt bli ohanterligt spretig förmedlas en rik flora av eggande
uttryck. I sekvenser färgar kvinnornas stråkar förunderligt, fast skulle ändå inte när det inträffar kalla soundet för
kammarjazz. Kontrabasisten träder fram i omgångar, sköter oftast sysslan att backa upp i stället för att agera
dominant bandledare. Sätter likväl distinkt prägel genom sinnrika arr, intelligenta kompositioner, pregnanta
intron samt fängslande tonsättningar av Ferlin och Kent Andersson. Servar oss dessutom låttitlar och
stänk av Göteborgshumor.
Sugs in i ett flöde med fyllig akustik där riktning ändras gradvis eller hastigt. Harmonik och rytmik samspelar
raffinerat. Med icke kopierbara Anders Kjellberg i uppställningen accentueras naturligtvis det rytmiska i
sofistikerade sekvenser. Ser i övrigt till att mästerligt hålla soundet sjudande och puttrande. Gott om utrymme att
brodera ut melodier ges till Björn Cedergren, vars insatser övertygar stort. Bekräftar vilka anmärkningsvärda
avtryck han är kapabel till oavsett omgivning, storband såväl som i mindre konstellationer och egna grupper.
Fäster mig vid endera tät struktur eller luftigt utforskande sekvenser. Överhuvudtaget utgör repertoarens
spännvidd ett slags signum, vilket symboliseras av den händelserika svit som inbegriper en signifikativt dyster
och drabbande Ferlin-dikt, fint framsjungen av Bror Gunnar Jansson. Crossover-estetiken och upptäckarlusten hos
The Groove Extension anförda av äldsta personen på scen, belyses lämpligen genom att lyfta fram stundtals
kontrasterande klimax. Syftar på berörande tonsättning av visa på text av geniet Kent Andersson, dramatiska
tempostegringen i Mingus-rusiga Boogie Stop Shuffle, spänstiga öppningen på andra set tillägnad Coltrane, innerliga
balladen Vit som svart, introt på cello, duetten med Bror Gunnar och Stina, rytmsektionen som vid ett tillfälle
agerar raffinerat understöd åt stråkar och basklarinett, Björn Cedergrens spirituella dimension på tenor i hyllning
till Gunnar Lindgren, enormt busigt moment som möjligen lånade från Stravinskij samt ett läckert intro på pukor
och virveltrumma. Som ni märker fanns mycket att glädjas åt.